Ik heb het voor elkaar!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lieteke Grondsma - WaarBenJij.nu Ik heb het voor elkaar!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lieteke Grondsma - WaarBenJij.nu

Ik heb het voor elkaar!!

Blijf op de hoogte en volg Lieteke

30 Maart 2013 | Oeganda, Kampala

Ik heb het voor elkaar!!!!!! Een kamer in de gevangenis!!!! Of liever er vlak naast. Het is in het huis waar ook bewaking en social workers wonen, dus het is veilig. Maar het is ook klein, heeeeeel erg klein. Ik denk dat het 1.7m bij 2.0m is. Maar het is een kamer. En er is een grote woonkamer, een badkamer met, als het goed is, stromend water en een normaal toilet. Een keuken. Of liever er is een ruimte die keuken heet, maar waar alleen een stoof staat. Dat is een houtskoolbrander, waarop de Oegandezen koken.. Ach alles is te leren, dus dat ook.

Ik denk niet dat de grote baas had verwacht dat ik het zou accepteren, maar dan kent hij mij nog niet.. Ik heb nu iets van, het begin is er, wie weet waar ik over een paar weken slaap. Vast en zeker die grote kamer van de bewaakster, die er maar 2 dagen in de week is.. Alhoewel, met Oegandezen moet je niet spotten, voor je het weet gebeuren er rare dingen. En ja, die gebeuren hier.. Hier sta je dichter bij de natuur, bij het geloof, bij God, bij kwade geesten en onverklaarbare gebeurtenissen. Hier een stuk heftiger zijn, geldt dat ook voor hogere krachten. Zowel goede als kwade. Het is heel makkelijk te denken dat je daar niet in gelooft, of aan meedoet, maar ja, die dingen heb je niet in de hand. Het gebeurt. Niet altijd met jezelf, gelukkig!

Dus over 1.5 week vertrek ik daarnaar toe. Eerst moeten ze nog even elektriciteit aanleggen. (volgens mij hoeven ze alleen maar een gloeilamp in te draaien, maar ja, wie ben ik) Er moet een bed komen die de directeur in de breedte wilde zetten. Maar ja, hij is 1m65, dus dat zou makkelijk passen. Ik wil het schoon hebben en een beetje opgeknapt. Tevens is mijn verjaardag is volgende week zondag en die van Tra op maandag, dus het lijkt me leuker om dan in ieder geval bij vrienden te zijn. Want ja, ik moet iets aan mijn verjaardag doen. Voor het eerst in 7 jaar…

En dan kunnen we beginnen. Vind ik het eng.. Ja, of eng, spannend is een beter woord. Ik zit daar straks als enige blanke en moet mijn kunstjes gaan doen. Alle ogen zijn op me gericht. Dus ja, dat is spannend. Gelukkig staan ze aan onze kant. Er is een andere organisatie die er 2x in de week mag zijn, op maandag en woensdag. Officieel mocht ik dus alleen les geven op dinsdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Donderdag begon de kleine grote baas over het curriculum en over de werkdagen: maandag tot en met zaterdag. Toen ik hem vroeg wat er met de maandag en woensdag gebeurd was, zei hij dat dat wel ff geregeld kon worden. Dit was belangrijker..

Nu mag ik mijn verlanglijstje gaan maken, met alles wat ik voor de school wil hebben… Er komt sponsor geld binnen (geen idee hoeveel en van wie, maar daar komt binnenkort hopelijk duidelijkheid in..) En zoals je dat doet met verlanglijstjes, je zet er meer op dan je nodig hebt, dan is er ruimte om te onderhandelen. Nou is een digibord waarschijnlijk iets te veel gevraagd, en redelijk onhandig, vaak is er geen stroom, maar een beamer en een flipover bord lijkt me wel heel erg makkelijk. Dan kan ik dingen thuis voorbereiden en hoeven de kinderen niet te wachten terwijl ik alles op het bord schrijf.
Het is helemaal makkelijk in het begin. Mijn eerste doel is de kinderen Engels te leren. En ik zeg kinderen, maar de leeftijd schommelt tussen de 4 en de 18.. het wordt dus interessant..

Donderdag avond hebben we een afscheidsfeestje van 2 vrijwilligers gehad. Nu de gevangenis zit er meestal een beetje doorheen en ben ik, als een reactie daarop meestal nog uitbundiger dan normaal. 2 biertjes helpen daar goed bij, maar rond middernacht gingen dan toch echt de lichtjes uit. Maar het was lekker ff te dansen en weg te zijn. De vrijwilligers gaan worden gemist. Lieve mensen.. Jammer dat ze niet konden blijven.
In de gevangenis hadden de meiden voor alle kinderen slippers en donuts gekocht en ook 7 trossen (hele) bananen. Of liever Matoke, dat is een banaan die gekookt wordt tot een soort puree. Erg lekker!(Er zijn zo veel soorten bananen, met allemaal een andere smaak en manier van bereiden. Het is maar goed dat ik dat niet zelf hoef te doen, anders was het vast fout gegaan) De kids waren er in ieder geval erg blij mee!!
Omdat we dit gingen uitdelen, hoefde ik geen toespraak te houden. Gelukkig, want we hebben een nieuw spel bedacht. Degene die de toespraak houdt krijgt een woord dat zij moet gebruiken. En elke week komt er een nieuw woord bij. Ik heb nu Geit, WC-borstel en spacecake.. Ja en maak daar maar eens een verhaal om heen, dat ook nog enige vorm van betekenis heeft..
Mijn tijd in het huis van Nathalie en Werner zit er bijna op.. Jammer!! Heb het hier heel erg naar mijn zin gehad. Niet alleen omdat het een heerlijk huis is, maar vooral omdat het zo gezellig was met hun dochter Tra! Zo is het dus om een 16-jarige dochter te hebben! Echt geweldig. Ook kwam de zoon regelmatig langs, alleen of met vrienden, om ff wat te drinken, of om te koken. Een ze zijn erom gastvrij. Iedereen kan blijven slapen, mee eten, komen borrelen. Heel relaxt en heel gezellig.

Vanaf zondag zit ik even bij Renske, die ik nog ken van Noah’s Arc. Wordt ook gezellig.. Wat zijn er toch ontzettend veel leuke mensen op deze wereld!!

  • 30 Maart 2013 - 11:58

    Tineke Nauta:

    Hoi Lieteke

    Wat weer een mooie verhalen over je belevenissen daar. Geweldig hoe jij onmogelijke dingen toch weer mogelijk maakt. Succes met het lesgeven en het wonen bij de gevangenis. En vooreerst fijne paasdagen.
    Blijf vooral schrijven, het is zo mooi om al je verhalen te lezen.

    Groeten van Henk en Tineke

  • 30 Maart 2013 - 16:19

    Basia:

    Hoi Lieteke,
    Nogmaals een diepe buiging voor je hoor.
    Ik ben bere trots op je.

    Fijne feestdagen en heel veel plezier daar

    Basia

  • 30 Maart 2013 - 18:59

    Gerda Rompis:

    Hoi Lieteke,

    Ik heb respect voor je zoals je de dingen oppakt en de uitdaging aangaat om in de
    Gevangenis les te gaan geven.
    Vooral voor de kinderen die daar zitten, en heel weinig om handen hebben moet het
    Super fijn zijn om echt iets te gaan leren.
    Ik wens jou heel veel succes.

    Groetjes,

    Gerda Rompis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieteke

Actief sinds 01 Jan. 2013
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 13242

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2015 - 12 Oktober 2015

Verhuizen naar Ghana

03 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in Uganda

Landen bezocht: